מתי אפשר לתבוע את חברת התעופה?

אף אחד מאיתנו לא אוהב לגלות שהטיסה שלו התעכבה, נדחתה או התבטלה. לצערנו הרב זה קורה מעת לעת, ובתור מי שהשקיע לא מעט כסף וזמן בשביל לרכוש כרטיס טיסה, יש לנו את הזכות המלאה לתבוע את חברת התעופה בגלל זה.

מה החוק אומר במקרים כאלה?

באופן טבעי, המדינה קבעה שהאחריות על עיכוב, דחייה או ביטול טיסה נופל על חברת התעופה והיא אחראית למצוא לנוסעים פתרון, כולל במקרה בו היא צריכה לשלם פיצוי על כך. החוק בישראל, חוק שירותי התעופה, קיים משנת 2012 והוא מבוסס למעשה על חוקים דומים שקיימים בקרב מדינות אירופה שונות.

המטרה של החוק הוא לספק פיצוי וסיוע לנוסעים שהטיסה שלהם התעכבה, נדחתה או בוטלה. בין אם מדובר בנוסעים שנשארו בארץ ויכולים לחזור לביתם (תושבים מקומיים) ובין אם מדובר בתיירים או בישראלים שנתקעו בחו"ל. העניין הוא, שהחוק נמצא תחת הגדרה של נזיקין, וכאן יש להוכיח שאכן נגרם נזק לנוסע. למשל, אם הטיסה התעכבה ביום ומטיסה רגילה היא הופכת להיות טיסת השבת, אז על הנוסע להוכיח שנגרם לו נזק, מאחר ואיננו טס בשבת. זו רק דוגמא אחת כמובן.

מתי אפשר לתבוע את החברה ומתי לא?

ברמת העיקרון, יש כמה מאפיינים שצריך לברר לפני שמגישים תביעה כנגד חברת תעופה.

ראשית, מה סך האיחור, העיכוב שהתרחש. ברור לכולם שאם מדובר על עיכוב של דקות או אפילו שעה או שעתיים, הרי שזה סביר בהחלט וזה נחשב לאיחור קל. הכל שאלה של זמן ועד כמה באמת נגרם נזק לנוסע.

למשל, אם מדובר באיחור של שעתיים וכתוצאה מכך הוא הפסיד טיסת המשך, או פגישת עסקים חשובה, אז זה מצב שונה, מאשר אם מדובר בעיכוב של שעתיים שאחריה הטיסה יוצאת ושום דבר בעצם לא השתנה בסטטוס של הנוסע.

שנית, יש לציין שגם סיבת האיחור היא חשובה, מאחר ואם מדובר בסיבה של תלויה בחברת התעופה, אזי שהתביעה לא תתקבל (מזג אוויר, מצב ביטחוני). אם מדובר בעיכוב שקשור לחברת התעופה, אזי שהיא נושאת באחריות ועליה לשלם פיצוי לנוסע.